01.1 Introducció al curs

Projectar és imaginar l’existència real d’una cosa que ara no hi és.
En general es pot dir que aquesta “pulsió (l’instant projectual)” surgeix de la necessitat i es produeix en totes les activitats humanes que reflexionen sobre si mateixa i el seu demà. Aquesta reflexió sobre la necessitat fa que es projecti coses diverses com una eina, una màquina, una contrucció, una estructura organitzativa o productiva , un trasllat o un viatge, una producció literària o cinematogràfica, etc.
En qualsevol disciplina o activitat, per projectar cal determinar amb absoluta precissió el que vos obtenir i a la vegada evaluar amb total seguretat la seva viabilitat. Això només per començar. La bondat d’aquesta definició inicial del objecte a projectar necessita, igual que per a tot el procès projectual posterior, els coneixements suficients per poder definir amb suficient claretat l’estructura i la matèria que composa allò que encara és només un desitg (o un encàrrec) i per plantejar i organitzar el procès i les eines que necessites per fer-ho possible. Sense aquests coneixements no hi pot haver ni objecte ni projecte. Aleshores la formulació del desitg que un sent és irreal i al final, inabastable.
Quan aquest procès projectual s’aplica a la arquitectura es posen de manifest les especialitats d’aquesta complexa disciplina i els coneixements adequats s’amplien fins a uns límits vastíssims. Perque l’estructura i la matèria de l’arquitectura és a la vegada la seva història, la seva funció social i representativa, la seva constitució constructiva i tècnica, l’organització racional dels seus usos, la seva adequada implantació en un lloc, ciutat o camp, l’envergadura del seu cost, la programació òptima del seva execució, les responsabilitats professionals que genera, el manteniment futur de l’obra executada, etc. La relació doncs en el projecte d’arquitectura entre la idea i la seva realització és una relació extensa i complexa en les seves derivacions disciplinàries. Per tant els coneixements per afrontar-ho no poden ser de cap manera limitats o parcials -atenent nomès a alguns aspectes de l’objecte perseguit- sino extens, multidisciplinar, i la forma de administrar aquests coneixements per a la seva utilitat i eficiència, ha de ser igualment rica i complexa i en molts casos impossible de aconseguir sense el concurs de molts professionals.
***
Per aquests objectius el treball dels professors va orientat, a que l’alumne relacioni i sintetitzi el que projecta amb els seus coneixements tècnics i de l’ofici de projectar, que se suposen ja adquirits amb anterioritat en altres assignatures. Aquests coneixements son inherents a la substància del projecte que fan, en qualsevol moment del seu procès, ja que des de l’inici en el programa que se’ls hi dona i que han de desenvolupar, també en els problemes derivats del lloc concret on s’ha d’emplaçar i més endavant a les pròpies característiques constructives i arquitectòniques que es van definint al llarg del projecte.
Aquesta sintesi entre la construcció d’una idea arquitectònica i l’aplicació pràctica dels coneixements generals que un té, no és automàtica i hem compovat que en la majoria d’alumnes de 4rt curs aquesta facultat sintetitzadora és inexistent i no sentida com a necessària per a projectar (el que posa en dubte la seva vocació professional o la seva bona predisposició a l’arquitectura). Es donen excepcions en aquells alumnes que ja han tingut algun contacte amb la professió (per raons familiars, d’afecció personal o laboral).
Aquests coneixements a nosaltres no ens correspon donar-los, però si treballar per fer-los aflorar en el seguiment dels treballs, ajudant-los a reflexionar sobre el fet constructiu, a fer-los sentir-ne la necessitat d’aquests coneixements i orientar-los en la recerca i anàlisi d’aquests conceptes tècnics i projectuals apresos amb anterioritat, probablement sense entendre’ls o desconeixent-ne les utilitats. En definitiva provocar el “click” en aquesta ineludible relació entre el que es pensa i el s’ha de fer, i en última instància construir.


Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

 
A %d blogueros les gusta esto: